به گزارش خودروکار، محمدرضا نجفی منش، کمبود نقدینگی را مشکل اصلی این روزهای قطعه سازان برشمرد و افزود: حتی یک یورو از مبلغ ارزی وعده داده شده به قطعه سازان تاکنون دریافت نشده است و همین موضوع سبب شده تا در نبود نقدینگی، قطعه سازان نیز نتوانند به تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان بپردازند. وی بیان داشت: حجم انبوه خودروهای تجاری نشده و در کف کارخانه مانده خودروسازان گواهی بر این مدعاست و این انجمن خواستار آن است که پرداختی مطالبات قطعه سازان حداکثر یک ماهه باشد.
چهاردهم بهمن پارسال «فرشاد مقیمی»، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.
نجفی منش اظهار کرد: از مبلغ چهار هزار میلیارد تومان وعده داده شده نیز فقط سه هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: همه تلاش معاونت امور صنایع وزارت صنعت این است که پرداختی ارزی به شیوه مناسبی انجام شود و قطعه سازان با پرهیز از ریسک بازپرداخت ارز، خواستار آن هستند که مبلغ ۸۴۴ میلیون یوروی یاد شده را به صورت ریالی دریافت کنند.
رونق قطعات یدکی
این مقام صنفی درخصوص وضعیت اشتغال در این حوزه، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش واردات قطعات یدکی در یک سال گذشته، اشتغال مرتبط با موضوع لوازم یدکی داخلی بهبود داشته و تولید داخلی بیشتری را در این بخش شاهدیم. وی در عین حال گفت: اما قطعه سازانی که با OEM ها یا خودروسازان کار میکنند، وضعیت خوبی در تولید و اشتغال ندارند.
آمادگی اروپاییها برای همکاری با ایران
نجفی منش به سفر اخیر خود به ایتالیا و حضور در نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط بولونیای این کشور همراه با تیم اعزامی سازمان صنایع کوچک ایران اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه که با تمرکز بر خدمات پس از فروش خودرویی برگزار شد، دیدارهای دوجانبه زیادی با نمایندگان دیگر کشورها برگزار و بسیاری از آنها برای تداوم همکاری با شرکتهای ایرانی اعلام آمادگی کردند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/